گزارش در مورد گچکاری و سفید کاری
دانشجویان گروه معماری دانشگاه ازاد اسلامی واحد الیگودرز
این وبلاگ با کمک اساتید محترم (مهندس سید علی صالحی و مهندس مهدی وجدیان) و جناب آقای دکتر قیصری در تاریخ 27/7/92 افتتاح شد.
درباره وبلاگ


به سلامتی تمام دانشجویان معماری دم همتون گرم
آخرین مطالب
نويسندگان
چهار شنبه 1 آبان 1392برچسب:, :: 15:9 :: نويسنده : جاوید شامنصوری

گرد اورنده:جاوید شامنصوری

موضوع گزارش:گچکاری وسفیدکاری خانه

گچکاری وسفیدکارکلا برای تزیین نمای داخلی خانه بکار رفته میشود.

لوازم مورد نیاز:شمش2متری و3متری هر کدام یک عدد.ریسمون.شاقول.استانبولی.ماله و الک برای استفاده گچ کشته و غلبیر برای گچ زنده و گچ اصفهان و خاک رس

گچکاری از سه مرحله گچ وخاک ـ سفیدکاری ـ تزیینات و گچ بری که طبق سرفصل به یک یک آنها میپردازیم.

از گچکار مورد نظر آقای بیات سؤالهایی پرسیدم که یک به یک جواب آنها را داد.

سؤال اول را پرسیدم که گچ و خاک به چه منظور است وچه کاربردی در ساختمان دارد؟

جواب داد:سطوح دیوار ناهمواریهای زیادی دارد که عرض و ارتفاع دیوار را با ریسمان میگیریم و برای اینکه این ناهمواریها از بین روند از گچ و خاک استفاده میکنیم تا مرحله سفید کاریمان را به خوبی انجام بدهیم و سطح یکسانی داشته باشیم.

پرسیدم که چرا از گچ خالی استفاده نمیکنیم و خاک اضافه میکنیم؟

جواب داد:برای صرفه جویی در مصرف گچ چون خاک ارزانتر است و با صرفه تر است و مواقعی از گچ تنها استفاده میکنیم که سقف یا دیواره از فوم که چسبندگی بیشتری داشته باشد و اگر دیواره سفالی یا آجری باشد برای صرفه جویی گچ از گچ و خاک استفاده میکنیم.

پرسیدم که چرا غیر از خاک از افزودنیهای دیگری به گچ اضافه نمیکنیم؟

جواب داد:بستگی به نوع آب و هوا دارد.مثلأ در شهرهای سردسیر مثل لرستان ـکردستان ـ تبریز و... از گچو خاک استفاده میکنند چون خاک آب و هوای خانه راگرمتر نسبت به بقیه افزودنیها نگه میدارد ولی در شهرهای گرمسیر مثل خوزستان ـ بندرعباس و ... به جای خاک از پلاستر سیمان استفاده میکنند چون پلاستر سیمان باعث خنکی خانه میشود.

سؤال دیگری پرسیدم که چه مقدار زمان برای خشک شدن گچ و خاک لازم است؟

جواب داد:بستگی به آب و هوای شهرها دارد مثلأ شهرهای سردسیری تابستان یک الی دو هفته طول میکشد که خشک شود ولی در فصل زمستان که فصل نامناسبی برای گچکاری است حداقل یک ماه زمان نیاز دارد و لازم به ذکر است که اگر گچکاری در فصل زمستان انجام دادیم برای خشک شدن گچ وخاک باید حتمأ درب و پنجره بسته باشد تا گچ دچار سرمازدگی نشود و خاصیت خود را از دست ندهد چون اگر گچ و خاک دچار سرمازدگی شود و سفید کاری انجام شود گکاری دیوار ما بعد از مدتی ترگ بر میدارد.

 

سؤالی در مورد گچ کاری و چگونگی کار با ابزار آن را پرسیدم؟

جواب داد:سطوح دیوار را با شاقول کروم بندی کرده و با ریسمان به صورت ضربدری هر دومتر کل دیوار را کروم بندی کرده تا هم سطح ریسمان شوند.سپس گچ و خاک مورد نیاز را با آب قاطی کرده و خوب به هم میزنیم تا عمل بیاید و فضای خالی بین کرومها را  با گچ وخاک پر کرده و به وسیله ی ابزاری بنام شمش اضافی گچ و خاک را که از کرومها بیرون زده تراشیده و جمع کرده و سطوح یکنواختی را ایجاد میکند.

در مورد چگونگی کار با گچ و خاک در کنج پنجرها و دیوارها سؤال پرسیدم که در جواب گفت:

با تراز کردن شمش در کنج پنجرها و دیوارها فضای خالی بین شمش و دیوار را با گچ و خاک پر کرده و در این صورت سطح یکنواختی به وجود می آورد.

و از مرحله تزییناتی خانه  کهبه آن گچ بری قابها و آرک پرسیدم که پاسخ داد:

اینجا به دو صورت پیش ساخته و ذوق بنای گچکار است که با شابلن در اندازه و طرحهای مختلف بر روی نما پیاده میکند که شکل طرح آن بستگی به خود کارفرما دارد.بنا کاتالوگ عکسهایی که در ساختمان های مختلف به نمایش گذاشته است را با خود برای امنخاب افراد به همراه دارد.

طرز نصب آرکها را پرسیدم که جواب داد:

قابهای پیش ساخته در لوازم ساختمانی پیدا میشود و آن را با چسب مخصوص یا با میخهای غیر فولادی و سیم مفتولی برای جلوگیری از زنگ زدگی میشوند استفاده میشود.

سپس بعد نصب قالبها گچ زنده روی قالب میزنیم تا قالب شکل بگیرد سپس بعد از آن گچ کشته شده که زمان دیرتری نسبت به گچ زنده خشک میشود روی آن میکشیم بعد با کشوهای مختلف رزی گچ گشته شده فرم و تنوع ایجاد میکنیم.

پایان


 


موضوعات
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 499
بازدید کل : 103247
تعداد مطالب : 165
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1